30 kilo lichter

In het najaar van 2012 heb ik de intake met D. D is een vrouw van 25 jaar met overgewicht. Zij weegt 103 kg bij een lengte van 1m73. Dat maakt een Body Mass Index van 35, ofwel obesitas. Ze vertelt me dat ze graag terug wil naar een gezond gewicht, een BMI van 25 of lager. We rekenen uit dat dat een gewichtsverlies van 30 kg is, en dat is een zeer ambitieus doel.

Natascha SmoltsakKijken we naar het effect van gewichtsverlies op de gezondheid dan levert 10% gewichtsverlies een enorme gezondheidswinst op. Maar D is gemotiveerd. Ze vertelt dat ze nog nooit heeft gelijnd of gedieet en dat ze bewust dit moment heeft uitgekozen om te starten. Er waren twee andere grote dingen in haar leven die ze eerst wilde aanpakken. Dat is nu afgerond, er is rust in haar leven en nu is het tijd om aan haar gezondheid te werken.

De voeding bij start
We nemen de voeding door en die is vooral erg rijk aan snelle suikers. Vruchtenyoghurt met cruesli als ontbijt, krentenbollen of sultana’s als tussendoortje, witte boterhammen met zoet beleg als lunch en grote borden pasta als avondeten. Verder drinkt Dveel alcohol, zeker 15 glazen per week. Daarnaast snoept ze ook flink. Ik adviseer mevrouw veel groente en fruit, volkoren producten, zuivelproducten, mager vlees en vette vis, allemaal in matige porties. Verder gezonde tussendoortjes en flink minder alcohol. Ik adviseer mevrouw om 1 moment in de week gewoon te eten wat ze wil, hoe ongezond ook. En natuurlijk adviseer ik mevrouw ook wat meer te gaan bewegen. Ze fietst al regelmatig, maar het mag nog wat meer zijn.

De maanden die volgen
D en ik zien elkaar maandelijks. Ze is vrolijk en opgewekt. De kilo’s verdwijnen gestaag en D voelt zich super. Gemiddeld verliest zij 1 kilo per week. In het begin ging dat wat sneller, op het eind iets langzamer. Het nieuwe voedings- en beweegpatroon bevallen haar heel goed, ze heeft amper moeilijke momenten. Na 7 maanden komt D blij binnen “ ik denk dat ik er ben!” En inderdaad, nadat ze op de weegschaal is gaan staan is het duidelijk, D is haar 30 kg kwijt en heeft een BMI van 25. Ze voelt zich heel goed, fit en energiek. We bespreken wat de volgende stap is. D wil nog 2 kg kwijt vanaf hier en daarna stabiel blijven. En dat laatste is nog niet zo simpel, dus D vraagt of ik haar daarin wat intensiever wil begeleiden. In haar woorden “nu is het simpel, ik eet wat ik eet en ik val af, maar wat als ik straks wat meer ga eten, hoe voorkom ik dat ik doorsla?” We maken een plan. D bepaalt wat haar minimale en haar maximale gewicht is (een range van 3 kg) en besluit wekelijks te wegen en het op te schrijven. Ziet ze de bovengrens dan weet ze dat ze weer even wat scherper moet zijn, ziet ze de ondergrens dan weet ze dat ze even wat meer kan eten.

Januari 2015
D en ik zien elkaar elk half jaar, als een soort “APK”. De methode van een keer per week wegen werkt goed voor haar, ze ziet precies wanneer ze weer even moet opletten en ook wanneer ze te streng is.

Al met al is D 30 kg afgevallen en ook al ruim anderhalf jaar op gewicht gebleven. Wat een prestatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>