Dementie: het netwerk werkt!

p 10 high res foto mw witte dochter en casemanager Willem Schuijt

Marie Jose Bentinck, mw. Witte en casemanager Willem Schuijt

Ik ben Marie Jose Bentinck en mijn moeder heeft de diagnose dementie gekregen. Mijn moeder woont nog thuis en we wilden graag weten of dat nog wel kon. We kwamen in contact met casemanager dementie Willem Schuijt, die ons begeleidt bij dit proces. Er is uiteindelijk contact gelegd met het Amsterdams OntmoetingsCentrum  (AOC) Menno Simons in Amsterdam Buitenveldert, waar mijn moeder nu twee dagen per week heengaat. De keuze voor het AOC had vooral te maken met de wens voor structuur in haar leven en het contact met andere mensen.

Mijn moeder kan zelf niet precies vertellen hoe het allemaal is gelopen, maar ik weet wel dat ze de twee dagen in het AOC erg prettig vindt. In het begin moest zij even wennen, maar naarmate zij langer kwam, vond ze het steeds fijner. Ze vindt de aanpak liefdevol.

Structuur in het AOC
Mijn moeder wordt ’s morgens thuis opgehaald. Na een ‘goedemorgen’ start de dag met een kopje koffie. Daarna volgt het doornemen en bediscussiëren van de krant en (bij goed weer) de ochtendwandeling. Na de gezamenlijke lunch is de middag gevuld met spelactiviteiten of leuke quizzen. Om 15.30 uur brengt de taxi mijn moeder weer naar huis.

Het netwerk om haar heen
Op de dagen dat mijn moeder niet op het AOC is, komt iemand van Senioren Zorg Plan bij haar thuis. Zij helpen met medicatie, houden haar gezelschap en gaan bijvoorbeeld naar de supermarkt of het tuincentrum. Daarnaast krijgt mijn moeder huishoudelijke hulp en maaltijdservice. In het weekend brengt ze een dag door bij één van de kinderen. Mijn moeder heeft ook regelmatig uitjes met vriendinnen van de lyceumclub waar zij lid van is.

Hoe verder?
Ik ben blij met het ritme dat er nu is. Ik ervaar veel steun van de casemanager, van Marita – de coördinator van het AOC Menno Simons – en aan de lunchbijeenkomsten in het Menno Simons.

Het zijn de onverwachte dingen die het mantelzorgen zwaar maken (bijvoorbeeld een val van mijn moeder of veranderingen in het schema). Ik regel graag de dingen vooraf maar dat is in deze situatie niet mogelijk. Wat zou helpen is duidelijkheid: wat doe ik als deze setting niet meer kan? Ik heb daarom contact gezocht met de mantelzorgmakelaar, die mij kan helpen met het krijgen van overzicht en die mij kan helpen bij de regeltaken.

Comments
  1. 3 jaar ago

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>