Doen alsof

talkDeze week ben ik weer eens geconfronteerd met mijn beperking. Normaliter laat ik niets me in de weg staan en doe ik overal ‘gewoon’ aan mee. Ja, dat kost heel veel energie maar dat kon me niet schelen. Maar ik vraag me nu af of het ook anders kan.

Ik ben bezig om een nieuwe taal te leren, zonder tolk. Tijdens les twee kwam ik mezelf al tegen. Ik was zo gefrustreerd dat er zoveel gaten waren in de informatie. En daardoor krijg ik het idee dat ik het niet kan. Dat ik er niet slim genoeg voor ben. Ik baal dan vreselijk van al mijn gebreken: dyslectie, slechthorendheid en geen ster in de Nederlandse taal. Het zit me dan vreselijk dwars dat ik niet mee kan draaien zoals de rest. Zelfs met soloapparatuur die de docent om haar nek heeft hangen versta ik lang niet alles. Dat betekent dat ik constant aan het bedenken ben wat ze mogelijk zegt. De klanken invullen naar een woord en het woord in verband brengen met de zin en de zin in verband brengen met het onderwerp waar het over gaat. Dat is nogal wat rekenwerk! En daarnaast moet ik de gekregen informatie nog zien te verwerken tussen al dat rekenen door. Maar ja, veel tijd is er niet want het volgende hoofdstuk dient zich aan. Zo loop ik natuurlijk best snel én veel achter…

Plan B
Voor wat betreft het aanleren van een vreemde taal; een vreemde letterklank leren van een taal die je niet kent in een groep vol horenden. Ik moet toegeven dat dat niet erg realistisch is. Ik ben dan ook overgestapt op plan B. De taal leren maar dan met privélessen.

Doen alsof
Ik ben daarnaast nog een cursus geschiedenis aan het volgen. Heel leuk, maar óók flink aanpoten. Deze cursus duurt twee jaar, een schrijftolk is daarom afgewezen. In de vorige les hadden we een discussiegroep met 6 studenten. Ik gaf in de groep al aan dat ik niet goed kan horen en zorgde ervoor dat er een samenvatting werd gemaakt van alles wat besproken werd. Maar wat doe je als slechthorende in die tijd vóórdat je de informatie van de notulist hebt? Ik heb geen zin om als een dromer ernaast te zitten wachten en trouwens, mijn echo staat me dat niet toe. Ben ik toch mijn best gaan doen om iéts van de discussie te volgen. Lang was dit alleen niet vol te houden en uiteindelijk zat ik er alsnog als een ongemakkelijke dromer naast. Als de groep begint te lachten, lach ik een beetje mee om de boel niet te versomberen. De groep doet tenslotte (soort van) hun best om mij te betrekken. Terwijl ik eigenlijk weet dat het beter is om mezelf te blijven en om dan maar niet te lachen. Ik hoor tenslotte de hele grap niet!

Huilebalk
Ik hou er niet van om op deze manier in het middelpunt te staan. En ik wil niet zielig gevonden worden. Maar bij beide keren brak ik en liep ik weg voordat ik in huilen barstte, maar natuurlijk ziet men toch dat ik dan gehuild heb. Het mooie eigenlijk daarvan is dat ik dan niet in ontkenning kan blijven, mensen willen dan weten wat er aan de hand is. Ik word dan eigenlijk geforceerd om eerlijk te zijn, naar anderen maar ook naar mezelf. En weet je wat daarvan ook het mooie is? Mensen denken dan echt mee. Uiteindelijk heeft het docent van de geschiedenisles met me afgesproken dat we voortaan met z’n tweeën een discussie gaan houden in plaats van dat ik dit in een groep van 6 personen ga doen. En eigenlijk is dat zelfs in mijn voordeel want zo krijg ik een mini privélesje!

Uitdaging
Afgelopen week heeft me echt doen nadenken hoe ik wil zijn in dit soort situaties. Hoe ik met mezelf om wil gaan als ik tussen een groep horenden verzeild raak. Voorheen wachtte ik op een geschikt moment om er zo zachtjes mogelijk tussenuit te knijpen. Maar hoe eerlijk is dat tegenover mezelf én de ander? Ik kan toch eigenlijk best eerlijk zeggen dat een gesprek met meer dan één persoon niet lukt? Dit is dan ook de uitdaging die ik met mezelf wil aangaan. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Maar tot nu toe merk ik dat hoe eerlijker ik ben tegenover mezelf en tegen anderen hoe beter. Zoals bij de geschiedenisles komen er soms hele mooie oplossingen uit voort.

Comments
  1. 1 jaar ago
  2. 1 jaar ago
  3. 10 maanden ago
  4. 10 maanden ago

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>