Dolen langs portals en sites

Stel ik ben ouder, chronisch ziek maar ik ga wel met mijn tijd mee. Dan wil ik alarmering en beeldbellen op mijn tablet. Ik wil een smartphoneknop waarmee ik ‘s winters alvast mijn verwarming aan kan zetten. Een spiegel die mij herinnert aan mijn medicijnen en een app waarmee mijn kinderen en hulpverleners makkelijk bij mij binnenkomen. Kortom, dan wil ik slimme middelen die mijn leven plezieriger maken.

Dat komt goed uit want gemeenten werken klantgericht. Ze bevorderen de informatie-uitwisseling tussen verschillende systemen. Ze brengen het aanbod bij de vraag. Dus ik schat in dat ik met zoektermen als ‘e-health’, ‘slimme hulpmiddelen’ of ‘ domotica’ online snel informatie zal vinden. Dat ik op overzichtelijke websites kom met heldere informatie over zorg, welzijn en ander maatschappelijke producten. Vol goede moed ga ik op digitale ontdekkingsreis naar e-Healthtoepassingen in Amsterdam.

Dicht bij huis
Ik dacht nog, ik begin dicht bij huis, bij de Wmo helpdesk. Teleurstelling! Ik vind er toiletverhogingen, trapliften en rolstoelen maar niets over e-Health en slimme oplossingen. Een Wmo Helpdeskmedewerker verwijst mij naar het Loket Zorg en Samenleven. ‘Dit loket helpt u op weg’ zegt de folder. Waarheen, vraag ik me af, want ook hier staat niets over de aanvraag van e-health producten.

Bot vangen
Mijn ontdekkingsreis lijkt meer een overlevingstocht zonder reisleider die mij bijstaat. Ik verdwaal in een doolhof vol portals, communities en andere sites. Er zijn er heel veel want ‘ouder worden’ is booming business. De participatiesamenleving als kunstmest voor lucratieve ondernemingen. Steeds weer vang ik bot met mijn zoekwoorden ‘domotica’ en ‘e-Health (in) Amsterdam’. Soms piept er wel iets op en haakt weer af bij vragen over de inhoud, waar en hoe te halen en hoe ik het gefinancierd kan krijgen…Ik ben terug bij af.

Boodschap verkondigen
De moed zakt me in de schoenen tot ik ineens denk, zou het kunnen dat:
-          er vrijwel niks te vinden is over e-health omdat er geen vraag naar is?
-          er (nog) geen vraag naar is omdat men niet weet wat e-Health is?
-          als je niet weet wat iets is je ook niet wilt weten wat het voor jou in petto heeft?
-          slechts met een zeer gerichte zoekactie info kan vinden maar dat je dan wel de specifieke zoekwoorden of termen moet weten?
Als dit zo is, wordt het dan niet eens tijd dat de boodschap wordt verkondigt? Dat e-Health uitgelegd wordt? Dat er een expeditie met voorbeelden, verhalen, uitleg naar de burgers trekt? Dat de stad ook voor ons gaat zorgen?

Vooruitgang
Ik google de woorden expeditie en e-health en zorgende stad en zie dat er aan gewerkt wordt: Zorgmag.nl zoekt meedenkers en uitvoerders om de expeditie van de grond te tillen; de zorgende stad onderneemt van alles en de Gemeente Amsterdam bouwt aan een digitaal platform (een soort appstore) met info over websites en zorgmarktplaatsen. Gelukkig, de stad groeit en gaat met zijn tijd mee.

Comments
  1. 4 jaar ago

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>