Helpt technologie met vaststellen van benodigde zorg?

Gebruik van technologie is steeds meer in opkomst, zo ook in de zorgsector. Binnen zorginstelling Cordaan is een nieuwe ontwikkeling gaande rond triage: het vaststellen van de benodigde zorg. Tot op heden werd een papieren naslagwerk gebruikt, maar dit wordt binnenkort vervangen door een smartphone applicatie (app). Voordat de app in gebruik genomen kan worden, onderzoeken twee studenten van de minor Zorgtechnologie aan de Hogeschool van Amsterdam de app uitvoerig.

Triage: het vaststellen van de benodigde zorg
Triage is het proces waarbij er stapsgewijs wordt bepaald hoe dringend zorg nodig is bij een cliënt. Dit gebeurt nu bij zorginstelling Cordaan door gebruik te maken van een papieren boekje. In dit boekje staan een aantal vragen zoals; hoe lang hoest de cliënt?, is de cliënt verkouden?, heeft de cliënt dikke enkels? Door deze vragen stapsgewijs te beantwoorden kom je tot een advies waarin staat welke hulp nodig is.

Binnenkort wil Cordaan het papieren boekje vervangen door een smartphone app. Hiermee wil Cordaan het werkproces efficiënter maken voor zorgmedewerkers. De app is ontwikkeld door een groep studenten en het prototype is overgedragen aan Cordaan. Hoe ervaren zorgmedewerkers het werken met de app? De studenten lieten zorgmedewerkers de app testen, en interviewden hen.

app1

Resultaten
Alleen werknemers met veel werkervaring (4+ jaren) zijn goed bekend met triage. Deze groep vond de app erg handig. Eén van de geïnterviewden gaf aan dat de app ondersteunend werkt. ‘Als je het even niet weet bij een patiënt, dan kan je snel je telefoon erbij pakken en de vragen van de app doorlopen.’ Alle geïnterviewden vonden dat de app gemakkelijker en sneller werkt dan het boekje, maar één zorgmedewerker vond het toch raar om een smartphone te gebruiken in het bijzijn van een cliënt. Desondanks gaat de voorkeur van alle geïnterviewden uit naar de app, dit kan mede komen doordat iedereen aangaf affiniteit te hebben met technologie.

Conclusie

Helpt technologie bij het vaststellen van de benodigde zorg?
Gebruik van technologie neemt in de zorgsector sterk toe, zo ook bij Cordaan. Zorgmedewerkers werken steeds vaker met een computer in plaats van papieren dossiers en de werktelefoons zijn vaker een smartphone. De zorgwerknemers die geïnterviewd zijn, vinden de digitale vorm van triage beter dan de papieren vorm. De triage applicatie zou een start kunnen zijn van het digitaliseren van andere protocollen, waarbij de zorgmedewerker met behulp van zijn of haar werktelefoon alle handelingen kan verrichten bij een cliënt.

Geschreven door Chee Keung Aw en Emin Yildiz in het kader van de minor Zorgtechnologie van de Hogeschool van Amsterdam. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>