LINKX helpt leren bij autisme

Veel autistische kinderen hebben moeite met het begrijpen van de wereld om zich heen. Daarom ontwierp Helma van Rijn LINKX; slim speelgoed om de dingen om hen heen te leren benoemen. Hoe werkt het? Studenten aan de minor Zorgtechnologie onderzochten de gebruiksvriendelijkheid van LINKX voor kinderen en verzorgers.

Kinderen met autisme hebben extra tijd nodig voor het verwerken van informatie. Gesproken taal is lastig, want woorden vliegen weg. Het speelgoed van LINKX helpt die kinderen door woorden tastbaar te maken. Het is slim speelgoed dat ontwikkeld is speciaal voor autistische kinderen en hun verzorgers (ouders, leerkrachten en logopedisten bijvoorbeeld). Het bestaat op dit moment uit gekleurde houten tags en een applicatie voor smartphone of tablet. Hiermee leren kinderen voorwerpen benoemen in hun eigen omgeving.

LINKX_tags_V1Hoe het werkt
Verzorgers verbinden de tags met voorwerpen. Vervolgens benoemen ze deze voorwerpen met de LINKX-app. Spelenderwijs verkennen kinderen met smartphone of tablet hun omgeving. Als een kind in de buurt komt van de tag – dus het voorwerp – licht het scherm op in de bijbehorende kleur en speelt het woord af. Bij de bank hoort het kind dus ‘bank’ met de stem van de verzorger. Zo kunnen kinderen spelen en luisteren naar woorden, vlakbij de bijbehorende voorwerpen. In de tag kunnen ook pictogrammen worden geplaatst om kinderen meer voorbeelden te geven van het voorwerp waar de tags mee zijn verbonden.

Advies
De studenten van de HvA verzamelden ideeën voor verdere ontwikkeling van LINKX. Dat deden zij samen met kinderen en leerkrachten op de SO de Heldringschool in Amsterdam. Deze school biedt speciaal onderwijs aan kinderen met een verstandelijke beperking. De studenten gaven LINKX aan de leerkracht om het te gebruiken met de leerlingen, en observeerden hoe de kinderen reageerden op LINKX. De leerkracht verstopte de tags in de klas om de leerlingen te laten zoeken met de telefoon. Ook werd het gebruikt tijdens taalles om woorden te leren. ‘We merkten dat de kinderen enthousiast waren over LINKX. Het viel vooral op dat na het afspelen van een woord de kinderen het woord soms direct nariepen en op het scherm bleven tikken om het woord te herhalen’.

Hoe nu verder?
In het prototype konden volwassenen nog niet zelf de woorden veranderen. Het doel was om eerst de basisinteractie van het afspelen van woorden bij voorwerpen te observeren. Met hun business case hebben de studenten deze interactie geobserveerd, en in het komende co-creatie project kunnen volwassenen zelf woorden aanpassen.  Een volgende stap in het begrijpen wat er gebeurt tussen volwassenen, kinderen en LINKX!

Geschreven door Oscar Hoeben en Kjettil Hennis, in het kader van de minor Zorgtechnologie van de Hogeschool van Amsterdam. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>