Vernieuwen kun je leren

Hoe zorg je dat technologische innovatie in de ouderenzorg gerealiseerd wordt? Wie moet het voortouw nemen? Moeten technologierobot-1309468-mbedrijven meer samenwerken of helpt het als zorgaanbieders het vanaf heden gewoon aanbieden? Wie het wist mocht het zeggen tijdens het crosscafé Consumententechnologie op 25 september in Hilversum.

Niets moet natuurlijk, wel kun je iets willen, doen of laten. Ik ben er dan ook niet voor om samenwerking op te leggen aan technologiebedrijven. Vernieuwing ontstaat vanuit creativiteit. Een goed idee verzin je het best alleen of in kleine kring. Ik vind het wel een goed idee om consumententechnologie in het VPT (volledig pakket thuis) op te nemen. Daarmee bevorder je immers het zelfstandig wonen bij de 70-plusser. Zeker als daar de nodige uitleg en begeleiding bij wordt gegeven.  De crosscafé-bezoekers denken hier nogal verschillend over.

‘Doen’, vindt de ene helft, want menig 68-jarige is al technologisch fähig. ‘Niet doen’, zeggen anderen, want 70-plussers zijn (te) vitaal. Zij willen niets over zorg horen, laat staan over slimme zorgproducten. Meer eensgezindheid was er over de derde stelling: ‘Zorgaanbieders moeten consumententechnologie inzetten om te overleven.’ Natuurlijk, stilstand is achteruitgang. Waar zorgaanbieders niet met hun tijd mee gaan, missen ze straks de technologieboot. Dan moeten ze nee verkopen aan hun klanten die vervolgens aankloppen bij een andere aanbieder.

Medewerkers
Interessant: medewerkers in de zorg vinden dat hun werkgevers met hun tijd mee moeten gaan. Zeggen ze daarmee niet dat ook dat zij als zorgmedewerkers mee moeten gaan, moeten veranderen dus? Heikel puntje. Hoewel de meeste zorgwerkers privé al lang op Facebook zitten, wel eens een foto op Pinterest plaatsen, whatsappen en chatten, stellen ze zich tot nu toe vaak behoudend op als het gaat om gebruik van technologie in hun werk. Dan komen ze met argumenten als:

‘Onze ouderen zijn er niet van gediend’;
‘Het is een helse klus om onze cliënten er mee te leren omgaan’;
‘Het vergroot de eenzaamheid’ en ‘het maakt de zorg kil’.

Verbergen ze zich soms achter hun cliënten? Hoe zit het met hun eigen koudwatervrees? Oké, er zijn heus wel medewerkers die graag met zorg op afstand en technologie werken. Die het prima kunnen uitleggen aan hun klanten maar die helaas hun collega’s niet kunnen overtuigen. Hoe komt het dat zij hun bazen of de afdeling Opleiding niet vragen om bijscholing op het gebied van zorg en technologie? Dat lijkt mij toch een mooie uitdaging voor de opleiders.  Om –samen met innovatoren, techneuten en eigen early adapter collega’s – opleidingen op maat of desnoods informatiebijeenkomsten te ontwikkelen zodat de medewerker geleerd wordt om met technologie om te gaan.

Ik help graag een handje, daarom hier alvast een doelstelling voor die opleiding:
het bij medewerkers bewerkstelligen van een open mind voor technologie in de zorg opdat zij leren en weten dat ze daarmee hun klanten de best mogelijke zorg kunnen geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>