Wat is een digitale agenda?

Als je mantelzorger bent van iemand die zorg nodig heeft, of je hebt zelf zorg nodig, dan zijn planning en communicatie belangrijk. En soms ook lastig. Een digitale agenda kan uitkomst bieden. Wat is een digitale agenda? Wat kun je ermee? En welke zijn er? In deze blog vertelt mantelzorgmakelaar Nicolien hier alles over.

Een digitale agenda is een website of een applicatie (app) waarmee je zorg kunt organiseren, taken kunt plannen en informatie kunt delen. De bNicolien Reithasis van een digitale agenda is een eigen en besloten hulpnetwerk van contacten die je zelf kiest. Naast familie, buren, andere mantelzorgers of vrienden, kun je ook zorgprofessionals toelaten. Denk aan de thuiszorg, een casemanager of een wijkverpleegkundige. Iedereen ontvangt in één keer dezelfde informatie, ziet in één oogopslag welke hulp wanneer nodig is en bevestigt, vaak met één druk op de knop, de eigen inzet. Een digitale agenda scheelt tijd, verkleint de kans op misverstanden en maakt het gemakkelijker de zorg voor iemand langer vol te houden.

Voor wie is het?
De meeste agenda’s zijn bedoeld voor mantelzorgers, de mensen die zorg voor een ander regelen. Houd je de regie liever in eigen hand? Dan heb je meer aan een online zorgplatform. Dit zijn digitale agenda’s waarin je ook je zorggegevens kunt beheren, zoals het medisch dossier, zorgplan en rapportages van zorgprofessionals. Sommige gaan zover dat zelfs koppelingen mogelijk zijn met een bloeddrukmeter, een medicatieschema of gemaksdiensten in eigen buurt.

Hoe is de toegang geregeld?
Je maakt een account aan via een website of downloadt een app. Meestal kun je, na bevestiging via je e-mail, direct beginnen met het opbouwen van je netwerk. Je kiest zelf wie je uitnodigt en met wie je welke informatie deelt. Deelnemers loggen in via hun e-mailadres en/of een wachtwoord. De meeste agenda’s bieden een proefperiode van een maand. Soms betaal je daarna een maandelijks bedrag, variërend tussen vijf en twintig euro. Digitale agenda’s kun je gebruiken op een pc, laptop of tablet. Een aantal is ook geschikt voor Smartphones.

Hoe ziet het aanbod eruit?
Digitale agenda’s zijn volop in ontwikkeling. Op dit moment kun je kiezen uit zo’n tien producten. Sommige zijn ontwikkeld door zorgverzekeraars, andere door welzijnsorganisaties of ICT-bedrijven. Daardoor ligt bij de ene agenda het accent op gebruiksgemak, en bij de andere op communicatie met zorgpartijen of op uitbreidingsmogelijkheden om ook intensiever zorg te kunnen ondersteunen. Globaal genomen hebben alle digitale agenda’s dezelfde basisfuncties: een kalender voor het maken van afspraken, een berichtenservice voor het versturen van uitgebreidere informatie en een overzicht van het zorgnetwerk zodat iedereen kan zien wie er mee doet en elkaar gericht kan benaderen. Daarbovenop vind je per agenda diverse extra’s, denk aan foto’s uitwisselen, beeldbellen via Skype of verbinding met aanwezigheidssensoren bij de zorgvrager thuis.

Tips bij het kiezen
Geen agenda is hetzelfde en dat maakt kiezen niet gemakkelijk. Antwoord geven op onderstaande vragen biedt houvast:

1. Regel ik mijn eigen zorg of coördineer ik hulp voor een ander?
2. Betrek ik alleen mijn eigen netwerk of ook zorgprofessionals?
3. Wil ik op langere termijn meer gebruiksmogelijkheden?
4. Wil ik wel of niet betalen voor gebruik?

10 voorbeelden
1. www.carenzorgt.nl
2. www.wehelpen.nl
3. www.familienet.nl
4. www.nettie.nu
5. www.sharecare.nl
6. www.hallozorg.nl
7. www.zorgom.nl
8. www.mantelplan.nl
8. www.quli.nl
10. www.getfello.com

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>