Zoet, zoeter, zoetst

Annemarie is 44 jaar oud en leeft van een uitkering. Enkele jaren geleden is zij arbeidsongeschikt geraakt en sindsdien heeft ze niet meer gewerkt. Vanwege haar fysieke beperkingen is het voor haar moeilijk om naar mijn praktijk te komen, dus ik ga altijd bij Annemarie op bezoek. Annemarie is in de afgelopen jaren langzaam maar zeker steeds wat zwaarder geworden, maar eigenlijk snapt ze niet zo goed waarom. Zo veel eet ze namelijk niet…

Koffie, koffie, lekker bakkie koffie
We nemen de situatie door. Op zo’n huisbezoek is dat altijd handig, ik kan in de koelkast en de keukenkastjes kijken en ik kan zien hoe groot borden en kopjes zijn. Annemarie vertelt me over haar voedingspatroon, nou ja, haar drinkpatroon. Annemarie ontbijt nooit, ze drinkt wel koffie, een kopje of 3 a 4. Per kopje koffie 4 klontjes suiker. Tot een uur of 12, half 1, drinkt Annemarie koffie. Koffie, koffie, koffie. Allemaal met 4 klontjes suiker erin. Er volgt een ‘lunch’, maar dat is omdat het moet, niet omdat Annemarie zoveel trek heeft. Een crackertje met jam of kaas, meer lust ze niet. De middag verloopt volgens hetzelfde patroon, Annemarie drinkt koffie, veel koffie, met suiker, veel suiker. Rond een uur of 6 maakt Annemarie een kleine avondmaaltijd, klein, want zo veel trek heeft ze niet. Een stukje vlees, wat groente, soms een beetje rijst of aardappelpuree. Als toetje een kopje koffie. Tot het naar bed gaan drinkt Annemarie nog meer koffie. We tellen de kopjes en concluderen dat Annemarie misschien wel 20 – 25 kopjes koffie per dag drinkt. Elk met 4 klontjes suiker.

weegschaal

Suiker
Eén gram suiker levert 4 kcal, een klontje suiker is 4 gram, 1 klontje levert 16 kcal. 4 klontjes per kopje is 64 kcal. Annemarie krijgt 1280 – 1600 kcal per dag binnen enkel en alleen uit suiker. Nogal wiedes dat Annemarie geen honger heeft… En dan praten we nog niet over hoe gezond of ongezond het is om 20 – 25 koppen koffie per dag te drinken… Suiker levert geen voedingsstoffen, geen vitamines en mineralen, alleen maar koolhydraten en verder niks. De hoeveelheid koffie met suiker maakt dat Annemarie ondervoed raakt terwijl ze steeds zwaarder wordt, doordat al deze lege calorieën geen ruimte meer laten voor gezond voedsel.

Aan de slag!
Ik heb Annemarie uitgelegd dat ze zal gaan afvallen als ze haar suiker-inname vermindert en ‘gewoon’ gezond gaat eten. Het plan is dat Annemarie begint met een week lang 3 klontjes suiker in haar koffie te doen en de helft minder koffie te gaan drinken. In plaats van koffie drinkt ze water en thee zonder suiker. Ik heb Annemarie geadviseerd om gewoon regelmatig te gaan eten, en vooral fruit te gaan eten. Na de eerste week gaat ze terug van 3 naar 2 klontjes, de week erna van 2 naar 1 en dan naar 0. Een kwestie van wennen…

Het resultaat
In de loop van de tijd zie ik Annemarie een aantal keren terug. Tijdens het afrondende gesprek zit ik tegenover een fitte vrouw die al flink wat kilo’s is afgevallen en die gewoon gezond eet. Ze drinkt nog maximaal 5 kopjes koffie per dag, zwart en ze snapt nu al niet meer waarom ze ooit zo veel koffie met zo veel suiker dronk.

Comments
  1. 1 jaar ago
  2. 1 jaar ago
  3. 1 jaar ago
  4. 1 jaar ago

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>